De Europese grenswaarde voor Stikstofdioxide (NO2) van 40 μg/m³ geldt van af 1-1-2015 ook voor Nederland. De overeengekomen Europese norm van 40 μg/m³ is een jaargemiddelde. Die grenswaarde mag niet worden overschreden. Geven metingen aan dat die norm wordt overschreden, dan moet op de kortst mogelijke termijn maatregelen genomen worden om die overschrijding van de grenswaarde ongedaan te maken.
Tijdlijn
Bewoners Namens de bewoners van Amsterdam richtte Paul Busker het woord tot wethouder Choho. Hij gaf aan dat mede door de eerste meetresultaten de bewoners sinds vorig jaar actief zijn en bij allerlei gelegenheden de politiek hebben aangesproken op hun verantwoordelijkheid over de luchtkwaliteit in de stad. Waar de bewoners echter van schrokken is dat de politiek al jaren weet heeft van de problematiek en deze plekken slechts benoemt tot “knelpunt-locaties”, zonder dat er in de ogen van de bewoners echt iets wordt gedaan aan het feitelijke probleem. Dat is bewust spelen met de gezondheid van de bewoners. Onbegrijpelijk dat die 5 jaar uitstel van Brussel niet zijn benut. Gezondheid en welzijn is een grondrecht (artikel 22 lid 1). Iedere bestuurder zou daar prioriteit aan moeten geven.We stappen naar de rechter. De staat overtreedt de Europese wet. Iedereen heeft recht op gezonde lucht. https://t.co/zlETU7ND5N
— Anne Knol (@anne_knol) May 11, 2016
Ontluisterend bleek de houding van de gemeente Amsterdam in het afschuiven van de verantwoordelijkheid inzake luchtkwaliteit: " Voor een handhavingsverzoek op luchtkwaliteit verwijst het Stadsdeel mij naar het Centrum, het Centrum acht zich echter ook niet verantwoordelijk en wijst naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, die weer verwijst naar de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied....."
Luchtkwaliteit is zaak van de stad De site Amsterdam.nl getuigt immers: Daarom werkt de gemeente Amsterdam aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de hele stad. Voor de gezondheid van alle Amsterdammers. En natuurlijk zijn de bewoners bekend met de plannen en dus in de komende jaren nog te nemen maatregelen om de leefbaarheid in de stad te verbeteren. Maar de bewoners rond de knelpuntlocaties merken daar nu dus bitter weinig van in de verbetering van de luchtkwaliteit. Paul sprak dan ook de verwachting uit dat de heer Choho en de rest van het college daadwerkelijk een aanvang maken om juist de luchtkwaliteit te verbeteren op die knelpunten. Vorig jaar waarschuwden de bewoners al dat er steeds meer verkeer door de Valkenburgerstraat, Wibaut-as, Stadhouders- en Nassaukade gaat. Mede door het beleid waarbij de haarvaten van de stad worden dicht geschroeid en het verkeer zich daardoor alleen maar meer concentreert op juist die straten waar de overschrijdingen van de norm aangetoond is. Hoewel wethouder Choho in een herhaling op AT5 liet horen dat rijden achter een scooter 1000 keer kankerverwekkende is, dan rijden achter een bestelbus, blijkt dat ook rijden achter een bestelbusje ziekmakend is. En zeker voortdurend leven in een normoverschrijding op een “knelpunt”; een woonbuurt! Daarom de oproep: Doe daadwerkelijk iets aan de luchtkwaliteit. De aanwezigen vielen bij met de tekst: Wat willen we? Schone lucht! Hoe? Handhaven! Wanneer? Nu! Wethouder Wethouder Choho bleef aandacht vragen voor zijn (in de toekomst!) te nemen maatregelen. In de ogen van de bewoners gaan die maatregelen echt niet bijdragen aan verbetering van de luchtkwaliteit op de knelpuntstraten. De wethouder gaf tegenover EenVandaag aan dat er al veel is ingezet en dat er blijkbaar nog meer moet gebeuren en hij daarom nog meer gaat inzetten, zat in zijn bijdrage na de ontvangst van het meetrapport de wens om samen met de bewoners als partners te werken aan een uitstootvrij Amsterdam. Zie hieronder het videoverslag van Oliver Beens Inspreken De werkgroep SLA riep ook op om na het overhandigen van het meetrapport in te spreken bij de raadscommissie Infrastructuur en Duurzaamheid. Daar werd massaal gehoor aan gegeven. Klik op de foto hieronder en bekijk het videoverslag van de vergadering (vanaf minuut 29:50). Ook de wethouder komt daarna terug op het meetrapport. Met name omdat de heer van Raan (PvdD) aandringt op handhaving na gebleken overschrijding van de Europese norm. De Wethouder laat daarop weten dat het pakket dat de Raad de week er voor heeft goedgekeurd de maatregelen zijn die het College voorstelt.- Europa
- Ministerie
- Provincie
- Omgevingsdienst
- Centrale Stad
- Stadsdeel Centrum
“Verder hecht de gemeente (Amsterdam) er aan te benadrukken dat zij bij het bepalen van haar locatiespecifiek beleid om versneld aan de wettelijke norm te voldoen niet alleen uitgaat van de knelpunten berekend met de monitoringstool, maar ook met mogelijke knelpunten gebaseerd op het meetnet van de gemeente Amsterdam in beheer bij de GGD.”Zeggen en dus ook doen! Dat de bewoners en werkenden verschillende organisaties aangeschreven hebben heeft te maken met het volgende. Elk van de aangeschreven overheidsinstellingen zegt voorstander te zijn van schone en gezonde lucht en maken zelfs plannen. Maar, wanneer je vraagt of ze er echt iets aan willen doen, dan geven ze niet thuis. Het stadsdeel verwijst dan naar de centrale stad, de centrale stad verwijst naar het ministerie. Het van het kastje naar de muur sturen is onbehoorlijk. De overheid moet zich aan de wet en verdragen houden. Amsterdam handhaaf dus de Europese normen voor de luchtkwaliteit door locatiespecifieke maatregelen! Juist op de knelpuntstraten. Daar is het handhavingsverzoek voor.
Reactie op het handhavingsverzoek van:
Stadsdeel Centrum | Geen reactie |
Centrale Stad | Uitstel op beslissing tot half maart |
Omgevingsdienst | Geen reactie |
Provincie | Doorgestuurd naar Omgevingsdienst |
Ministerie | Uitstel op beslissing tot half maart |
Adres meetpunt | Straatcode | 2003 | 2006 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
Pr. Hendrikkade 150 | HEN150 | 58,3 | 59,5 | 58,5 | 53,0 | 55,0 | 56,8 | ||||
Stadhouderskade 55 | STD55 | 59,1 | 58,5 | 52,9 | 54,8 | 53,8 | |||||
Pr. Hendrikkade 124 | HEN124 | 66,2 | 74,2 | 69,2 | 65,4 | 59,3 | 56,9 | 56,3 | 51,1 | 55,8 | 52,4 |
Pr. Hendrikkade 68 | HEN68 | 61,7 | 57,6 | 53,9 | 55,9 | 55,1 | 51,3 | 55,6 | 50,7 | ||
Overtoom 89 (1e CH) | OVT89 | 54,5 | 55,7 | 55,0 | 56,0 | 54,3 | 50,0 | ||||
Valkenburgerstr.(hoek.) | VLK/hoek | 60,3 | 60,2 | 53,9 | 52,2 | 53,4 | 52,6 | 54,3 | 50,4 | ||
Stadhouderskade 30 | STD30 | 54,4 | 59,1 | 56,6 | 55,1 | 51,5 | 54,6 | 53,2 | 48,8 | 49,4 | 49,4 |
Haarlemmerweg GGD | HLW_GGD | 53,6 | 64.9 | 61,4 | 60,3 | 58,7 | 62,5 | 59,1 | 52,5 | 55,8 | 49,0 |
Foeliestraat 6 (IJ-tun.) | FOEL6 | 52,1 | 49,7 | 50,8 | 48,3 | 47,8 | 47,0 | ||||
Amstelveenseweg 390 | AVW390 | 52,2 | 54,8 | 56,7 | 56,4 | 50 | 50,6 | 50,7 | 47,1 | 47,5 | 46,8 |
Jan van Galenstr 255 | JVG255 | 57,2 | 58,6 | 54,7 | 58,6 | 52 | 49,9 | 51,6 | 49,4 | 48,4 | 46,7 |
Einsteinweg (A10-w) | ESW 007 | 59,4 | 60,0 | 64,4 | 58,0 | 58,1 | 55,3 | 55,0 | 53,0 | 51,5 | 45,7 |
Damrak t.o. 23 | DAM23 | 48,8 | 46,4 | 46,7 | 45,3 | ||||||
Stadhouderskade 115 | STD115 | 66,3 | 62,3 | 59,0 | #N/B | 48,1 | 47,5 | 47,0 | 45,3 | 47,0 | 45,1 |
2de H de Grootstr 7 | 2HDG7 | 54,4 | 54,7 | 49,6 | 47,2 | 40,8 | 43,7 | 47,7 | 44,3 | 45,0 | 44,3 |
Haarlemmerweg 77 | HLW77 | 49,1 | 43,6 | 46,4 | 43,3 | ||||||
Stadhouderskade 137 | STD137 | 58,7 | 55,6 | 51,2 | #N/B | 42,3 | 45,4 | 42,8 | 38,9 | 41,0 | 43,0 |
Jan van Galenstr 105 | JVG_GGD | 57,2 | 52,0 | 49,5 | 48,2 | 48,1 | 44,3 | 45,5 | 42,9 | ||
Beursstraat 19 | BS19 | 44,6 | 43,2 | 43,4 | 42,1 | 43,7 | 42,6 | ||||
De Ruijterkade 6 | RTK6 | 55,8 | 52,0 | 49,9 | 48,7 | 45,4 | 46,5 | 45,0 | 42,5 | 43,3 | 40,7 |
Europaplein 61 | EUP61 | 57,6 | 48,7 | 45,7 | 51,3 | 50,0 | 44,7 | 41,7 | 40,6 | ||
Overtoom 557 (O'sluis) | OVT557 | 48,6 | 46,8 | 46,2 | 46,1 | 43,8 | 40,5 | ||||
Spaarndammerdijk 53 | SPD53 | 52,7 | 54,2 | 51,8 | 49,4 | #N/B | 44,1 | 43,5 | 38,4 | 40,5 | #N/B |
Tasmanstraat 373 | TAS373 | 51,1 | 54,6 | 51,0 | 50,3 | 44,5 | 44,6 | 45,6 | 37,4 | 40,5 | 40,5 |
Geen uitstel De rechter rekent hard af met het argument van de staat dat Nederland nog tijd genoeg heeft om de normen te halen. Ander steden zoals Brussel moesten al in 2010 voldoen, hadden geen uitstel gevraagd en werden nu pas door Europa gemaand. Na uitstel van Europa moest Nederland per 1 januari 2015 voldoen aan de Europese normen voor luchtkwaliteit. Van de rechter krijgt de staat geen uitstel meer.Beoordeeld dient te worden of het NSL “passende en doeltreffende maatregelen” bevat om de periode van overschrijding van de grenswaarden “zo kort mogelijk” te houden (Conform artikel 23van de Europese Richtlijn). En de rechter vindt van niet: in het NSL staat enkel een opsomming van generieke landelijke maatregelen. Daarmee voldoet het NSL niet aan de eisen die voortvloeien uit Bijlage XV van de Richtlijn.
"De termijn om aan de grenswaarden te voldoen is al geruime tijd verstreken, maar de grenswaarden voor fijnstof en stikstofdioxide worden nog steeds op meerdere locaties in Nederland overschreden".Maar bovenal: de Staat is verder verboden maatregelen te nemen die leiden tot het in stand houden van, of nieuwe overschrijdingen van de grenswaarden!
Anne Knol van Milieudefensie: "We zijn blij dat de rechter de Staat dwingt om de gezondheid van de burgers beter te beschermen", aldus Knol. "De luchtvervuiling in Nederland moet nu echt aangepakt worden zodat minder mensen door luchtvervuiling ziek worden of doodgaan. Ook voor de miljoen longpatiënten in Nederland is dit zeer hoopvol nieuws."Amsterdam Amsterdam heeft minimaal 23 "knelpunt"straten waarin volgens metingen van de GGD de Europese normen voor stikstofdioxide worden overschreden. Dat kan tot vroegtijdige sterfte leiden. De schadelijke stoffen komen onder meer vrij door auto's. Wijkcentrum 'd Oude Stadt heeft namens 10 bewoners wonende tegenover een stikstofdioxide-meetpunt van de GGD zowel het Ministerie als de gemeente Amsterdam verzocht de Europese normen te handhaven. Het ministerie wees dat verzoek af. Die afwijzing is wel ingebracht in dit kort geding, om te bewijzen dat de burgers keer op keer ongelijk krijgen van het Ministerie in hun eis om maatregelen voor gezonde lucht (Rechtsoverweging 4.2). Amsterdam wees de handhavingsverzoeken om onder de Eurpese norm te blijven ook af.
Net als in die bezwaarzaak betoogde de Staat in het kort geding van Milieudefensie dat enkel overschrijdingen resteren op hardnekkige lokale knelpunten en dat hij geen bevoegdheden heeft om zonder medewerking van provincies en gemeenten die lokale knelpunten op te lossen. De rechter zegt dat de staat met dat betoog de Europese Richtlijn miskent, die verplichtingen oplegt aan de lidstaten van de Europese Unie, dus aan de Nederlandse Staat en dat de minister verantwoordelijk is voor een programma van maatregelen om aan de grenswaarden te voldoen! Hoe de staat een en ander (samen) heeft geregeld ontslaat haar niet van die verantwoordelijkheid. Welke maatregelen het vast te stelten luchtkwaliteitsplan dient te bevatten, valt - zoals de Staat terecht heeft opgemerkt - onder de beleidsvrijheid van de Staat.Wordt vervolgd
- Binnen twee weken moet het Ministerie met een concreet plan van aanpak komen
- Op de uitspraak in kort geding van 7 september, waar tegen de staat deels beroep heeft ingesteld, maar niet op het onderdeel dat het plan er moet komen,
- Milieudefensie, samen met 50 burgers voeren ook nog een bodemprocedure tegen de staat. De behandeling bij de rechtbank is gepland op 14 november.
- Tegen de beslissingen op bezwaar inzake de handhavingsverzoeken staat beroep open.
Bijlage
- Lees hier de uitspraak: ECLI:NL:RBDHA:2017:10171
— Rondje Stopera (@RondjeStopera) March 14, 2018
— Rondje Stopera (@RondjeStopera) March 14, 2018
B en W heeft het Actieplan Schone Lucht opgesteld. Alle knoppen worden gebruikt om het verhaal "naar een uitstootvrij Amsterdam" te verkopen. Zelfs de invloed van slechte luchtkwaliteit op de gezondheid en rechtszaken worden in het actieplan genoemd om Amsterdam in 2030 uitstootvrij te laten zijn. Het is dan weer vreemd dat er straten niet aangepakt worden, zoals onze Valkenburgerstraat, Prins Hendrikkade, Weesperstraat, waar juist de luchtvervuiling boven de Europese norm zit. Omdat die straten door hun functie als belangrijke (??) verkeersader niet veel rustiger kunnen worden........
Gebiedsgericht werken aan uitstootvrij verkeer, pagina 16: Amsterdam kent een aantal zeer drukke straten waar de luchtkwaliteit het slechtste is. Het betreft de Prins Hendrikkade, Valkenburgerstraat, Weesperstraat, Wibautstraat, Amsteldijk, Stadhouderskade, Nassaukade en de Overtoom. Deze straten kunnen door hun functie als belangrijke verkeersader niet veel rustiger worden.
De wethouder vergeet kennelijk dat in die straten 40 tot 60% doorgaand verkeer is en juist de rechter op 7 oktober 2017 zegt dat op de overheid een resultaatsverplichting rust om aan de Europese norm te voldoen (sinds 1-1-2015). Inspraak Eind mei wordt het Actieplan Schone Lucht in de gemeenteraad besproken. Van begin juni 2019 tot en met half juli 2019 kon u meepraten via een digitaal platform. Daarna volgt de officiële periode van inspraak. Na afloop van de inspraak worden de plannen definitief uitgewerkt en uiteindelijk vastgesteld door de raad.
Bijlage
- Verkeerskundige effecten; wat doet het verkeer, waar gaat het heen, welke knelpunten ontstaan er, wat betekent dit voor de mogelijkheden voor logistiek in de stad?
- Baten; wat is er mogelijk met de ruimte, welke dynamiek ontstaat er?
- Draagvlak bij omwonenden, gebruikers, leveranciers en ondernemers.
- Praktische uitvoerbaarheid.
- Voordat de pilot start, komt er een nieuw kentekenonderzoek (om de huidige verkeersstromen in kaart te brengen); Dat kentekenonderzoek was al toegezegd door de wethouder Dijksma op 13 december 2018 bij de "afdoening van de moties Vroege en Ernsting". Uit gesprekken met wethouder Dijksma bleek dat het kentekenonderzoek nog aanbesteed moet worden. Ergens in 2020......
- Het kentekenonderzoek en de input van bewoners, ondernemers en leveranciers geven de pilot vorm; Dat traject zal ook wel effe duren.
- Qua planning moet rekening gehouden worden met het onderhoud aan de Piet Heintunnel en de werkzaamheden aan onder andere de aansluiting S114, zodat er voldoende alternatieven zijn; De renovatie van de Piet Heintunnel is gepland van het voorjaar 2021 tot de zomer 2022.......
In de concept agenda Autoluw staat ook een vergezicht in de toekomst (2040), waar bewoners in Groot Waterloo Nu (op dit moment), NIKS aan hebben:Uit het Evaluatierapport Pilot Oude zijde blijkt immers: in het kader van de autoluw ambitie van het college wordt namelijk ingezet op het terugdringen van de footprint van de auto in woonbuurten en het tegelijkertijd beter benutten van de hoofdwegen in de stad. Het terugdringen van het aantal auto’s in woonbuurten heeft meer prioriteit, dan het terugdringen van het autoverkeer op het hoofdwegennet, waar de Valkenburgerstraat deel van uit maakt (pagina 3 en 4).
Door de verdere afname van het autoverkeer konden ook hoofdroutes als de Weesperstraat, de Valkenburgerstraat en de Stadhouderskade autoluwer worden ingericht. Er zijn knips in het Plusnet en Hoofdnet Auto bijgekomen. Ook langs de andere hoofdroutes is oversteken veiliger en is de leefbaarheid verbeterd. Eerdere maatregelen voor minder en schoner verkeer helpen daarbij. Meer groen maakt de stad klimaatbestendig, op hete zomerse dagen en bij stevige regenbuien (pagina 23).Op pagina 43 staat een onderzoek om te kijken welke mogelijkheden er zijn om de hoofdroutes (S-wegen en Plusnet Auto) aantrekkelijker en leefbaarder te maken. Andermaal wordt gecommuniceerd dat dit de routes zijn die voorlopig nog een belangrijke verbindende rol hebben. En dat beperkende maatregelen leiden tot grote baten voor de directe omgeving (luchtkwaliteit en geluidsbelasting), maar meteen worden daaraan zorgen gekoppeld dat die beperkingen zorgen voor veel overlast elders. De weg naar een stevige afname van het totale autoverkeer op die hoofdroutes gaat echter stap voor stap. Tijdpad STRAKS en LATER (t/m/ 2040.......). Als laatste stap. Conclusie Als het gaat over het overaanbod van verkeer op de Hoogdwegen wijst de wethouder steevast naar de agenda Autoluw. Maar van een oplossing Nu tegen de luchtvervuiling blijkt niets uit dit concept. De gemeente moet conform de Europese regelgeving op de kortst mogelijke termijn grenswaarde overschrijdingen van de luchtkwaliteit aanpakken. De rechter beaamde dat al in 2017. Maar dat terugbrengen onder de grenswaarden gebeurt niet met de maatregelen in deze concept agenda Autoluw. Dit college legt de keuze op het auto-leger maken van stadswijken en verkeer juist meer toeleiden naar hoofdnet auto. Een rechtszaak lijkt steeds meer de enige reële optie. Het Stadsdeel Centrum bespreekt de concept Agenda Autoluw op dinsdag 15 oktober 2019. Nu de wethouder wil hun advies. Daar ligt de schone taak om de urgentie op tafel te leggen. Het heeft Nu lang genoegd geduurd.
Bijlagen
- het persbericht (PDF, 119 kB)
- de aanbiedingsbrief (PDF, 2,6 MB)
- de samenvatting van de Agenda Amsterdam Autoluw (PDF, 5,6 MB)
- de conceptversie van de Agenda Amsterdam Autoluw (PDF, 24 MB)
- bijlage a (PDF, 24 MB) (het gesprek met de stad)
- bijlage b (PDF, 18 MB) (inrichtingsprincipes voor een autoluwe stad)
- bijlage c (PDF, 1,8 MB) (afwegingskader fietsstraten, fietspaden en fietsstroken)
- de hand-out van de Agenda Amsterdam Autoluw (PDF, 10 MB)